Öga för öga - Men då blir hela världen blind

Åh vad jag känner mig glad. Har sett på säsongsstarten av dhw för ett tag sen, precis vad jag behövde! Ni tjejer, ni vet ju vad den serien gör med oss, man blir som besatt. Jag tror fan inte jag har missat ens ett avsnitt på år och dagar. Lite sjukligt kanske?

Hur som helst. Sen tittade jag på filmen Leo, som handlar om ett par som blir oprovocerat misshandlade av två killar varav tjejen dör. Killen, alltså Leo, blir sedan besatt av tanken på att hämnas. Den är ganska otäck men har ett fint budskap - våld föder våld, ingenting annat.


Jag är en person som verkligen inte klarar av att varken utöva eller se våld. Så fort jag ser något liknande får jag rysningar och kalla kårar i hela kroppen. Jag kan börja må illa, och ser jag en misshandel som tex på film, börjar jag nästan alltid grina. För mig är det så jävla ofattbart hur man kan ha hjärta till att skada en annan människa på det viset. Hur klarar man av att bara mata slag effter slag? Jag menar, folk som slåss skyller ofta på uppväxt. Att de bevittnade våld hemma och det är därför de agerar som de gör osv. Men kom igen, jag har själv sett en del våld under min uppväxt, och jag känner inte att jag måste slå ner allt och alla för det. Snarare tvärtom om något.

I slutändan har alla ett val. Visst, någon du älskar blir misshandlad, och det ända du vill är att hämnas. Men är det värt det? Våld föder våld och det kommer aldrig att sluta om ingen tar första steget mot ett bättre samhälle. Det är så sjukt mycket oskyldiga människor som blir offer för våld på gatorna varenda dag. Och om man nu känner sån frustration, slå på något annat. En vägg, en bil eller på dig själv. Men skada ingen annan, det är bara onödigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0